Poslední dobou doháním resty v podobě rozehraných her. Není tedy divu, že se vracím ke starším kouskům jako například právě Dead Space. V tomto survival hororu odehrávajícím se na těžební vesmírné lodi USG Ishimura, se snažíte přežít mimozemskou nákazu, jež má na svědomí mutaci posádky.  

Příběh se ze začátku zdá nudný a vlastně nevíte o co vlastně jde a co že se na lodi stalo. Tuto záhadu objevujete postupem hrou a v jednotlivých scénách mezi misemi . Pokud chcete do příběhu proniknout hlouběji, tak doporučuji sbírat informace pomocí textových a audio zpráv, které jsou různě pohozeny po celé lodi. Určitě to není na škodu a hru si tak víc užijete.

 

Překvapila mě nemožnost upravit si úhel pohledu. Hlavnímu hrdinovi Isacovi tedy koukáte přes rameno. Navíc mě zarazilo dost mizerné ovládání v defaultním nastavení. Takže snad úplně první věcí je, přizpůsobit si ho podle sebe. Chvilku mi trvalo než jsem našel to správné nastavení. Ve hře jde totiž hodně o přesnost střelby, jelikož mutantů se nejlépe zbavíte ustřelením končetin. Na lodi je docela dost odboček a tak klávesa CTRL, která ukazuje směr mise se mi stala dobrou přítelkyní :) . A to hlavně proto, že na některá místa se někdy párkrát vracíte. Při likvidaci nepřátel a  odstraňování překážek se mnohdy neobejdete bez telekineze a stáze ( tzv. bullettime ) Zatímco telekinezi máte neustále, tak zdraví a stázi musíte doplňovat. Co mě zklamalo, byl malý inventář, který i když se zvětšuje s každým novým oblekem, tak stále jsem musel dělat kompromisy, co si nechám a co zahodím. Když k tomu připočtu, že na likvidaci nepřátel je potřeba hodně munice, tak ten inventář je opravdu bída. Zbraní ve hře moc není, ale můžete si je různě vylepšit. Mé oblíbené byly řezačka a pulzní puška. Ovšem častokrát budete rádi, když budete mít alespoň trochu munice do čehokoliv :D . Taktéž se dá vylepšit úroveň zdraví a kyslíku. Mnou neoblíbené ,,konzolové“ ukládání u tzv. savepointů, je zde vyřešeno překvapivě dobře. Jsou totiž skoro na každém rohu.

Grafická stránka hry na rok 2008 docela slušná, i když optimalizace nic moc. Např. se zapnutou vertikální synchronizací se hra trhala a to na kartách Radeon 2600 XT , Radeon HD 5770  a dokonce i na  GTX 1050 . Takže výkonem karty to opravdu nebude. Nicméně po vypnutí VS jede vše plynule i na ultra detaily. Jestliže se o polovinu hororového zážitku stará grafika vykreslující ponurá zákoutí a chodby na lodi USG Ishimura, tak o tu druhou se stará zvuková karta. A je to paráda, všechno krásně sedí. Kde autoři chtěli, abyste se lekli, tak jste se zkrátka lekli  :) . Na svědomí to má Jason Graves, který spolupracuje na ozvučení her už pěknou řádku let.

Ačkoliv se mi před deseti lety nezdál Dead Space zajímavý, nakonec jsem rád, že jsem jej dnes dohrál. Propadák to rozhodně není, ba naopak docela jsem si těch odehraných 24 hodin užil :)

 

( Systémové požadavky )